Copywriters, wees niet bang voor ChatGPT

Copywriters, wees niet bang voor ChatGPT

In de wereld van marketing en reclame is copywriting altijd een belangrijk onderdeel geweest om klanten te overtuigen en te enthousiasmeren. Maar met de opkomst van artificiële intelligentie (AI) worden steeds meer taken geautomatiseerd, waaronder ook het schrijven van copy. De vraag is dan ook: kan AI dezelfde kwaliteit en effectiviteit leveren als menselijke copywriters? In deze blogpost gaan we dieper in op de mogelijkheden en uitdagingen van AI in copywriting, en kijken we naar de rol die technologie zoals ChatGPT hierin kan spelen.

Geschreven door AI

Een goed geschreven introductie, niet? Of misschien heb je het al opgemerkt: ze is volledig geschreven door ChatGPT. Met een simpele opdracht kreeg ik binnen 15 seconden een tekst die perfect voldeed aan mijn opdracht. Maar wat weerhoudt iedere copywriter nu nog om AI te gebruiken om hun teksten te laten schrijven? Het antwoord is simpel: originaliteit.

Als jij nu ongeveer dezelfde opdracht geeft aan de chatbot, bestaat de kans dat dezelfde tekst als reactie wordt geproduceerd. De naam van de job is daarom een beetje misleidend, copywriters kopiëren namelijk zo goed als niets. En er is niets belangrijker voor copywriting dan originaliteit (en creativiteit). Een authentieke boodschap haalt de lezers over om te handelen. Dat mist artificiële intelligentie momenteel.

Bedreiging voor copywriting

Maar wat als we voorbij originaliteit kijken en de kans wagen dat de reacties verschillend genoeg zijn. Bedreigt ChatGPT dan de wereld van copywriting? Kort gezegd: nee. Het langer antwoord: schrijven is denken, maar ook overtuigen en spreken. Dit zijn skills die niet vervangen kunnen worden door AI.

“AI is nog steeds beperkt in zijn mogelijkheden, en veel functies vereisen een menselijke toets die niet door computers kan worden nagebootst.”

AI helpt wel door het zware opzoekingswerk te doen, maar mensen zullen altijd een persoonlijke toets moeten toevoegen. Dit is essentieel bij copywriting, daar vertrouwt men op het vermogen om zich in te leven op (potentiële) klanten. Computers hebben geen empathie.

Hulpmiddel voor creativiteit

Over hulp gesproken, iedereen heeft van ‘schrijversblok’ gehoord. Je wilt beginnen aan je tekst of zit al halverwege en plotseling zit je muurvast. Je creativiteit is plotseling uitgeput. Hier schiet een AI chatbot zoals ChatGPT te hulp. Geef de AI wat context over je werk, stel wat extra vragen of geef wat schrijfopdrachten en voila! Het geeft je de bouwstenen en inspiratie die je nodig hebt om verder te schrijven.

Artificiële intelligentie is nu al niet meer weg te denken uit de wereld. Het concept accepteren is de enige manier om te groeien en evolueren als ontwerper, artiest, schrijver, copywriter, enzovoort. Ter conclusie: gebruik AI (ChatGPT) als hulpmiddel, laat het jouw werk niet vervangen.


Bij Profiel Reclamebureau zetten we in op (menselijke) copywriting om onder andere blogposts, social media posts, websites, en nog veel meer te schrijven. Ben jij op zoek naar een persoonlijke toets en op maat gemaakte communicatie voor eender welk medium? Neem dan contact op met ons!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *