Offline reclame in een digitale wereld

Offline reclame in een digitale wereld

Wist je dat, zelfs in de digitale wereld van vandaag, offline reclame effectiever is dan online? Het klinkt misschien niet logisch, maar het is wel zo.

Niet online

Om te beginnen bekijken we eerst wat offline reclame/communicatie precies is, of wat het niet is. Want alle reclame die niet via online media (of het internet) verloopt, behoort tot offline communicatie. Vaak ook “traditionele communicatie” genoemd. Enkele voorbeelden hiervan zijn: flyers, naamkaartjes, magazines, radio, televisie, billboards, sponsoring en buitenreclame (voertuigen, affiches, posters, …). De impact van deze kanalen wordt tegenwoorden erg ondergewaardeerd.

Off vs. on

Waar online communicatie tekortkomt, vult offline het aan. Offline reclame laat zich kenmerken door uitgebreider en gedetailleerder te zijn. Offline is traag, waar online snel, snel, snel moet zijn: “Ik heb toch geen tijd om alles uitgebreid te lezen op social media?”. Er is geen enkele plaats waar je geen offline communicatie tegenkomt, je kunt het ook niet negeren of er omheen. Er bestaan nu eenmal geen adblockers voor het offline leven.

Desondanks denken consumenten positief over offline reclame. Zo blijkt uit de cijfers van de Direct Mail Benchmark van PostNL over direct mail: 55% van de ontvangers bekijkt een direct (offline) mail altijd. In tegenstelling tot het responspercentage van e-mail, die maar 10% bedraagt. Wat niet betekent dat e-mailmarketing slecht is, maar wel dat er rekening mee gehouden moet worden.

  • Offline reclame is uitgebreider en gedetailleerder
  • Je kunt er niet omheen of het negeren
  • Toch positief ontvangen bij consumenten
  • Erg gepersonaliseerd

Het grote voordeel van de offline kant is dat je erg gepersonaliseerd te werk kunt gaan zodat je jouw doelgroep(en) grotendeels bereikt. Hoe persoonlijker, hoe effectiever! Er zijn dus grote verschillen aanwezig tussen offline en online communicatie. Stel jij jezelf nu de vraag:

Moet ik investeren in offline reclame?

Het antwoord is ja! Offline communicatie voor jouw onderneming genereert heel wat aandacht en laat een langdurige indruk achter. Simpelweg omdat het publiek “dichterbij is”. Daardoor onthouden ze jouw boodschap(pen) beter.

Offline reclame vergt wel meer moeite, in vergelijking met het internet waar je kan posten wat je wil, wanneer je maar wil. Maar zo laat je zien aan jouw (potentiële) klanten dat je moeite wil doen voor hen. Dat creëert vertrouwen!

Het kost ook meer geld dan de online tegenpool, maar de ROI (return on investment) is hoger, zo verdien je meer terug! Een goede investering dus.

  • Geneert veel aandacht
  • Beter onthouden
  • Tonen van moeite, creëert vertrouwen
  • Kost meer, maar betere ROI

Investeer, net zoals Riory, in offline kanalen. Vetrouw op de expertise van Profiel Reclamebureau.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *