E-mailmarketing is geen spam

E-mailmarketing is geen spam!

Check jij soms de spamfolder van jouw inbox? Misschien merk je dan op dat daar belangrijke nieuwsbrieven of promoties op jou staan te wachten. Om te voorkomen dat jouw nieuwsbrieven daar ook eindigen, moet je op heel wat factoren letten wanneer je ze op poten zet. In dit ‘weetje van de week’ bespreken we ze even.

Maak het persoonlijk

Een e-mail ontvangen van een reëel persoon voelt vriendelijker en minder afstandelijk aan dan van een bedrijf of merk. Daarom is het verstandig om de naam van een werknemer te gebruiken in de weergavenaam. Zo lijkt het alsof de geadresseerde een mailtje ontvangt van een echt persoon, in plaats van een softwareprogramma. Vervolgens kun je je ontvangers persoonlijk aanspreken zodat je e-mailcampagne nog persoonlijker wordt. Maar dat zijn niet de enige dingen die je kunt doen:

  • Voeg persoonlijke informatie toe aan de body en afsluiting van de e-mails (bv. “Johnny van Profiel Reclamebureau”)
  • Weet wanneer je je afzenders voor het laatst hebt ge-e-maild, overlaad ze niet
  • Stuur relevante inhoud: wanneer je boodschap bij de verkeerde persoon aankomt, gebeurt er niets mee

Gepersonaliseerde e-mailcampagnes presteren over het algemeen beter dan niet-gepersonaliseerde, om gelezen te worden moet je zorgen dat je je betrokkenheid vergroot.

De juiste woorden

Wat in jouw campagne staat, is afhankelijk van je doel. Maar of het nu klantbehoud, klantenwerving of naamsbekendheid vergroten is, de manier waarop je gaat communiceren is cruciaal. Hierbij kan het gebruik van een heel aantal woorden de effectiviteit drastisch doen verminderen.

Aan de ene kant zorgt het gebruik van (te) veel verkeerde trefwoorden dat jouw e-mails regelrecht bij spam terechtkomen. Aan de andere kant motiveren krachtwoorden de ontvanger om te klikken op je e-mail of om verder te lezen. Je mag niet te agressief overkomen, overdrijf niet in jouw claims en vertel niets dat te mooi is om waar te zijn.

Trefwoorden die snel als spam worden gezien:

  • ‘#1’
  • ‘100% gratis’
  • ‘100% tevreden’
  • ‘Gefeliciteerd’

Krachtwoorden die motiveren om te klikken/verder te lezen:

  • ‘Nu’
  • ‘Belangrijk’
  • ‘Nieuw’

Het is essentieel om de juiste balans te vinden. Het doel is om gelezen te worden, niet om in de junkfolder te eindigen. Schrijf woorden ook nooit met alleen maar hoofdletters! Je wilt toch niet in jouw lezers hun gezichten schreeuwen…

Niet alles draait om promo, promo, promo

E-mailmarketing gaat niet alleen over het promoten van jouw bedrijf/merk om te groeien. Het gaat er vooral om een goede band met je klanten te hebben en te behouden. Zo zorg je dat jouw klanten blijven terugkomen. Bouw relaties op door middel van e-mailmarketing, maak ze niet kapot door te spammen.

Software werkt voor jou

Ten slotte heeft het gebruik van speciale software veel voordelen. Ze verhogen het professionaliteitsniveau en verbeteren de look-and-feel van je marketing. Maar het kan ook je mail analyseren en tips geven. Software kost vaak geld en is daarom niet altijd interessant voor iedereen. Voor potentiële klanten is de eerste indruk echter cruciaal!

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.”

 

Bij Profiel houden we al deze factoren en meer in ons achterhoofd én maken we gebruik van gespecialiseerde software. Reken op de expertise van Profiel Reclamebureau om jouw e-mailcampagnes te organiseren!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *