Het belang van kleuren bij branding

Het belang van kleuren bij branding

Heb je je al eens afgevraagd waarom bedrijven of merken juist die kleur(en) hebben gekozen voor hun logo? Onbewust misschien wel, want kleuren hebben een invloed (op je onderbewustzijn).

Vroeger was het vermogen om kleuren waar te nemen en herkennen cruciaal om te overleven. Zonder begrepen we onze omgeving véél moeilijker en kwamen we sneller in gevaarlijke situaties. De restanten zijn hiervan vandaag nog aanwezig. Daarom moeten we kleur als belangrijke factor in ons achterhoofd houden tijdens de branding van een merk.

Stemming en sfeer

Kleuren veroorzaken een reeks van reacties in onze hersenen. We verbinden een veelheid van gedachten, herinneringen, enzovoort aan kleuren. Je merkt dit niet, want het gebeurt grotendeels in jouw onderbewustzijn. Al deze elementen brengen ons in een bepaalde stemming. En deze is van belang voor de eerste indruk, en later de betrokkenheid, van een merk. Kortom: kleur bij branding bepaalt de sfeer van een merk.

Herhaling, herhaling

Het herhalen van een boodschap is synoniem geworden met marketing/branding (cfr. top of mind), het helpt bij het onthouden. Kleuren zijn opvallend en makkelijk te onthouden, herhaal dezelfde kleuren in jouw logo en bijna iedereen zich zal je design (en daarbij jouw merk) herinneren. Een algemene huisstijl versterkt dit en vormt tevens een uniforme ervaring voor jouw klanten.

Met dit gezegd te hebben moet ik je er niet op wijzen dat je je merkkleuren niet op 1, 2, 3 hebt gekozen. Het is een zorgvuldig proces waarbij je rekening moet houden met jouw merkpersoonlijkheid: “Wat wil ik uitstralen?”, is de vraag die je je moet stellen.

Samengevat

Het is essentieel om de juiste kleur(en) voor jouw merk/logo te kiezen. Ze bepalen hoe consumenten jouw merk waarnemen. Zoals onze typische groene Profielkleur. Ze straalt groei, frisheid en nieuw leven uit. Want Profiel blaast leven in jouw communicatie!


Bij Profiel Reclamebureau ontwerpen we jouw logo en huisstijl met deze belangrijke factoren in het achterhoofd. Vertrouw op onze expertise, jouw toekomst ziet er rooskleurig uit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *